Hulp nodig bij je aangifte?
Neem gerust contact op met onze accountants.
In 2026 verandert er heel wat aan de personenbelasting. Verschillende hervormingen van de regering-De Wever I beginnen dan ook voor het eerst door te wegen. We lijsten de veranderingen voor je op.
Zoals altijd gelden er voor de aangifte personenbelasting verschillende deadlines.
Dit jaar zijn er minder codes in de aangifte personenbelasting. Daarmee wordt een jarenlange trend van een stijgend aantal codes onderbroken. Voor de Vlaamse aangifte personenbelasting zijn er dit jaar 59 codes minder, wat het totaal op 780 brengt.
De gewone federale interestaftrek werd door de regering-De Wever I afgeschaft en verdwijnt dus ook uit de aangifte personenbelasting. Deze aftrek was een belastingvoordeel voor wie leent voor een ander vastgoed dan de gezinswoning. Het voordeel verdwijnt voor zowel oude als nieuwe leningen.
Dienstencheques die aangekocht zijn vanaf 1 januari 2025 leveren geen fiscaal voordeel meer op. Ook deze codes verdwijnen dus uit de personenbelasting.
Giften aan erkende goede doelen zijn fiscaal aftrekbaar vanaf 40 euro per organisatie. De belastingvermindering voor giften daalt echter van 45% naar 30%.
Wie een flexi-job uitoefent kreeg vorig jaar meer ruimte om bij te verdienen aan voordelige voorwaarden. Het plafond voor de bezoldiging steeg namelijk fors: van € 12.000 tot € 18.000. Tot dit bedrag is het flexi-inkomen volledig vrijgesteld van belastingen en sociale bedrijven, waardoor het brutoloon gelijk is aan het nettoloon.
Werknemers die verre verplaatsingen aflegden naar het werk (vanaf 75 km) konden, bovenop het algemene wettelijk kostenforfait voor werknemers, genieten van een bijkomend forfait. Ook deze werd dit aanslagjaar afgeschaft.
De aftrekbaarheid van betaalde onderhoudsuitkeringen wordt stapsgewijs afgebouwd. Voor dit jaar zakt het percentage van 80% naar 70%, en die daling zet de komende jaren verder door tot ze 50% bereikt. Betaal je onderhoudsgeld, hou er dan rekening mee dat het fiscale voordeel kleiner wordt.
Dit jaar veranderen er ook andere zaken, die je pas in latere aangiftes zal merken.
Neem gerust contact op met onze accountants.
Ondernemen is durven springen voor je zeker weet waar je landt. Dat weet Karine De Bie, drijvende kracht achter plaatverwerkingsbedrijf Alinco, als geen ander. Van een verlieslatende eerste werkdag tot een overname vlak voor de financiële crisis van 2008: haar ondernemersverhaal toont hoe vooruitdenken, durven beslissen en een sterke basis bouwen cruciaal zijn voor duurzame groei.
De groottecriteria voor vennootschappen zijn niet zomaar richtlijnen: ze bepalen je rapporteringsverplichtingen, de benoeming van een commissaris en zelfs je administratieve lasten. Het is dus belangrijk om deze criteria elk jaar eens onder de loep te nemen en er zeker van te zijn dat je deze drempels niet overschrijdt. Hoe je dat doet, lees je hieronder!
De meerwaardebelasting gaat, zodra de wetgeving gestemd is, retroactief van start op 1 januari 2026. Heel wat beleggingsplatformen vragen hun klanten dan ook of ze willen dat die aan de bron wordt ingehouden, of dat ze die liever zelf achteraf in de personenbelasting (laten) verwerken. Wat is voor jou als particuliere belegger nu het beste? We beantwoorden de vraag op basis van de huidige ontwerpteksten.
Wij blijven nieuwe verhalen schrijven en onze expertise delen. Wil je dat vers van de pers? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Alle uitdagingen binnen je onderneming verdienen een oplossing op maat. Neem contact met ons op en we brengen je in contact met de juiste expert.