Ben jij nog 'klein' of word je straks 'groot'? Groottecriteria vennootschappen 2026
De groottecriteria voor vennootschappen zijn niet zomaar richtlijnen: ze bepalen je rapporteringsverplichtingen, de benoeming van een commissaris en zelfs je administratieve lasten. Het is dus belangrijk om deze criteria elk jaar eens onder de loep te nemen en er zeker van te zijn dat je deze drempels niet overschrijdt. Hoe je dat doet, lees je hieronder!
Wat zijn de groottecriteria voor vennootschappen in 2026? #
De groottecriteria zijn richtlijnen die bepalen of je vennootschap micro, klein of groot is. Dat gebeurt op basis van het balanstotaal, de omzet en het aantal medewerkers (in FTE’s) van je onderneming gedurende een bepaald boekjaar. Voor het boekjaar 2025 (startende na 31 december 2024) zijn dat de volgende drempels:
| Groottecriteria | Micro | Klein | Groot |
|---|---|---|---|
| Balanstotaal (€) | 450.000 | 6.000.000 | ≥ 6.000.000 |
| Omzet (€, excl. btw) | 900.000 | 11.250.000 | ≥ 11.250.000 |
| # Medewerkers (FTE) | 10 | 50 | ≥ 50 |
De groottecriteria hebben een uitgestelde werking. Dat wil zeggen dat je pas in een hogere trap komt als je twee boekjaren op rij twee van deze drempels overschrijdt. Omgekeerd kan je ook pas teruggaan naar een lagere trap als je twee jaar op rij maximaal één van deze drempels overschrijdt. In een hogere trap komen heeft gevolgen, zoals:
- Je bent verplicht om een commissaris aan te stellen van zodra je onderneming groot is.
- Je verliest het verlaagd tarief in de vennootschapsbelasting als je geen kmo meer bent.
- Je verliest voordelen zoals bijvoorbeeld bij de (gewone) investeringsaftrek.
- Enz.
Opgelet: omdat de groottecriteria verhoogd werden voor boekjaren die beginnen op of na 1/1/2024, werkt het principe van uitgestelde werking voor dat jaar niet. De grootte van je onderneming wordt dan bepaald op basis van het boekjaar startende op 1/1/2024, verandert niet tot en met boekjaar 2026 en blijft dus drie jaar lang hetzelfde (in plaats van twee). Bij gebroken boekjaren wordt er gekeken naar de eerste op te stellen jaarrekening na 31/12/2023. Begint je boekjaar dus op 1 mei, dan wordt er voor de groottecriteria van toepassing op boekjaar 30/04/2025 gekeken naar het boekjaar met als afsluitdatum 30/4/2024.
Hoe bereken je of je onder de drempelwaarden blijft? #
Voor de meeste ondernemingen is dat vrij eenvoudig: je vindt alle antwoorden in je jaarrekening. Verzorgt VGD jouw accountancy? Dan signaleert je accountant automatisch wanneer je de drempelwaarden dreigt te overschrijden en welke gevolgen dat heeft.
Hoe zit het met groepsvennootschappen? #
Als je onderneming deel uitmaakt van een groep en een moedervennootschap is of deel uitmaakt van een consortium, moet je de groottecriteria beoordelen op geconsolideerde of geaggregeerde basis. Dat geldt niet alleen voor de uiteindelijke moedervennootschap, maar ook voor tussengelegen dochters die zelf weer moeder zijn.
Heb je dus een moedervennootschap met één of meerdere dochtervennootschappen, dan moet je alle gegevens van de dochtervennootschappen consolideren of aggregeren om te zien of je een grote onderneming bent. Heb je daarentegen een vennootschap die geen moedervennootschap is, dan moet je uitsluitend kijken naar je eigen cijfers, zonder rekening te houden met die van de moedervennootschap.
Zo kan het gebeuren dat een moedervennootschap een grote onderneming is en haar dochtervennootschap een kleine onderneming blijft.
Hierbij is het van belang te weten dat voor de benoeming van de commissaris iedere vennootschap afzonderlijk dient te worden beschouwd, behalve de vennootschappen die deel uitmaken van een groep die gehouden is een geconsolideerde jaarrekening op te stellen en te publiceren.
Als ondernemer is het dus cruciaal om elk jaar te bekijken of je de groottecriteria overschrijdt. Een hogere trap kan namelijk extra verplichtingen, meer administratie of fiscale wijzigingen betekenen. Wil je graag een partner die je cijfers in de gaten houdt en je op tijd voorbereidt op je groeiproces? Of ben je op zoek naar een expert die jouw cijfers vlot consolideert, zodat je als moedervennootschap altijd weet of je groot of klein bent? Neem dan zeker contact op met ons!
Interessante inzichten en adviezen
Alle inzichten
De investeringsaftrek in 2026
De investeringsaftrek is sinds 1 januari 2025 grondig hervormd. Sindsdien zijn er nog maar drie categorieën, elk met eigen tarieven en voorwaarden. We lijsten ze voor je op.
Dit artikel werd het laatst geüpdatet op 17 juni 2026.
De meerwaardebelasting: is een opt-in of opt-out beter?
De meerwaardebelasting gaat, zodra de wetgeving gestemd is, retroactief van start op 1 januari 2026. Heel wat beleggingsplatformen vragen hun klanten dan ook of ze willen dat die aan de bron wordt ingehouden, of dat ze die liever zelf achteraf in de personenbelasting (laten) verwerken. Wat is voor jou als particuliere belegger nu het beste? We beantwoorden de vraag op basis van de huidige ontwerpteksten.
Wat betekent de meerwaardebelasting voor ondernemers?
De federale regering bereikte een akkoord om vanaf 1 januari 2026 een algemene meerwaardebelasting van 10% in te voeren op de realisatie van financiële activa. De finale tekst wordt nog verfijnd, maar we lijsten alvast de belangrijkste punten voor je op.
We updaten dit artikel zodra er meer informatie beschikbaar is. De huidige versie van dit artikel werd op 4 juli geüpdatet.