Tax Accountancy

De meerwaardebelasting: is een opt-in of opt-out beter?

De meerwaardebelasting gaat, zodra de wetgeving gestemd is, retroactief van start op 1 januari 2026. Heel wat beleggingsplatformen vragen hun klanten dan ook of ze willen dat die aan de bron wordt ingehouden, of dat ze die liever zelf achteraf in de personenbelasting (laten) verwerken. Wat is voor jou als particuliere belegger nu het beste? We beantwoorden de vraag op basis van de huidige ontwerpteksten.

2 februari 2026 3 minuten
Adobe Stock 953603631

In het kort

  • De meerwaardebelasting bedraagt 10% op de gerealiseerde meerwaarde op financiële activa (aandelen, crypto, enz.) en gaat retroactief in vanaf 1 januari 2026.
  • Je hebt recht op een jaarlijkse vrijstelling van € 10.000 per persoon; benut je die niet, dan bouw je tot € 1000 per jaar extra op, met een maximum van € 15.000.
  • Bij een opt-in houdt je financiële instelling de 10% automatisch in aan de bron en stort ze die anoniem door. De vrijstelling wordt niet automatisch toegepast.
  • Bij een opt-out geef je de meerwaarde zelf aan via je personenbelasting en verreken je vrijstelling en minderwaarden meteen.

Hoe werkt de meerwaardebelasting voor private beleggers? #

We berichtten in het verleden al uitvoerig over de meerwaardebelasting op financiële activa, zowel op onze blog als in een webinar dat je eenvoudig kan (her)bekijken. We lichten nog even beknopt de belangrijkste punten voor je toe.

De meerwaardebelasting bedraagt 10% op de gerealiseerde meerwaarde op financiële activa zoals aandelen, crypto, etc. De winst wordt berekend door de verkoopwaarde af te trekken van de aankoopwaarde. Kocht je het financieel actief aan vóór 1 januari 2026, dan kan je kiezen tussen de effectieve aankoopwaarde (uiterlijk voor meerwaarden gerealiseerd per 31 december 2030) of de waarde op 31 december 2025.

Let wel dat er een vrijstelling geldt voor de eerste € 10 000 winst per jaar per persoon. Maak je geen gebruik van de vrijstelling, dan kan je tot € 1 000 vrijstelling meenemen naar het volgende jaar. Dit kan je vijf jaar lang doen, tot je aan een maximum van € 15 000 euro vrijstelling zit.

Ook als je beleggingen verkoopt met verlies en dus een minderwaarde realiseert, kan je deze minderwaarde afhouden van de meerwaardebelasting die je zou moeten betalen. Dit kan enkel in hetzelfde jaar en binnen dezelfde categorie.

Wat betekent een opt-in of opt-out in het kader van de meerwaardebelasting?  #

Als private belegger heb je de keuze om de meerwaardebelasting aan de bron te laten inhouden of deze zelf aan te geven en te betalen via je personenbelasting.

Kies je voor een opt-in, dan zal de financiële instelling de 10% meerwaardebelasting automatisch inhouden van je meerwaarde en doorstorten naar de fiscus. Let wel dat de financiële instelling de vrijstelling niet automatisch zal toepassen. Die zal via je aangifte personenbelasting verwerkt worden. Je bent evenwel niet verplicht om de gerealiseerde meerwaarden aan te geven in je personenbelasting, wat in functie van discretie of het vermijden van discussies interessant kan zijn. Een opt-in is niet mogelijk in het geval van bv. interne meerwaarden of bij de realisatie van een meerwaarde op een aanmerkelijk belang.

Kies je voor een opt-out, dan stelt de financiële instelling de fiscus op de hoogte van zowel de meerwaarde die je gerealiseerd hebt, als het feit dat je voor een opt-out koos. Jij zal dan zelf deze meerwaardebelasting moeten betalen via je belastingaangifte. Hou er in dat geval ook rekening mee dat je afrekening personenbelasting hoger kan liggen.

Opgelet: de wet die banken verplicht om de meerwaardebelasting te innen, moet op dit moment (30/01/2026) nog gestemd worden. Op 27/01/2026 werd een amendement ingediend in de kamercommissie dat ervoor zorgt dat die verplichting pas op 01/06/2026 zal ingaan. Daardoor zal de financiële instelling momenteel nog niet in staat zijn om de belasting in te houden. Gerealiseerde meerwaarden tussen 01/01/2026 en 01/06/2026 zal je dus zelf moeten aangeven in je personenbelasting voor het aanslagjaar 2026. Wel kan je je bank expliciet vragen om de meerwaardebelasting (al dan niet retroactief) in te houden voor alle transacties tussen 01/01/2026 en 01/06/2026. Vanaf die laatste datum keert het systeem om: de opt-in zal dan de standaard worden en jij zal zelf moeten kiezen voor een opt-out.

Kan je de keuze voor opt-in of opt-out veranderen? #

In principe geldt de keuze per rekening en kan je deze jaarlijks veranderen.

Wat als er meerdere rekeninghouders zijn?  #

Omdat de keuze per rekening geldt, heeft deze een impact op alle rekeninghouders. Het is niet zo dat de ene rekeninghouder kan kiezen voor een opt-in en de andere voor een opt-out. Eventuele meerwaarden en vrijstelling worden ook per rekeninghouder berekend.

Kies je als kleine belegger best voor een opt-in of opt-out? #

Kiezen voor een opt-in of opt-out hangt altijd af van je persoonlijke situatie. Heb je een portefeuille van beperkte omvang, dan is het in de meeste gevallen best om te kiezen voor een opt-out. Zo heb jij zelf de controle over het juist afrekenen van de vrijstelling. Zoals hierboven gesteld zal je dat dan moeten betalen in je afrekening personenbelasting, waardoor deze hoger kan liggen dan andere jaren, bij overschrijding van de voetvrijstelling van € 10 000.

Verwacht je dit jaar grote meerwaarden te realiseren, kan het aan te raden zijn om toch voor de opt-in te kiezen. Zo gebeurt de inhouding wel al voordat de meerwaarde op je bankrekening komt te staan en vermijd je verrassingen in je personenbelasting. Hou er wel rekening mee dat je de vrijstelling en eventuele minderwaarden nog zal moeten verrekenen.

Maak je gebruik van de Accountancy-diensten van VGD voor je personenbelasting en kies je voor de opt-out? Stuur dan het jaaroverzicht dat je van de financiële instelling ontvangen hebt door naar ons en wij houden er rekening mee bij het invullen van jouw personenbelasting. Twijfel je? Aarzel dan niet om contact op te nemen met je Accountant! Zij helpen je de beste optie voor jouw situatie kiezen.

FAQ

Veelgestelde vragen over de meerwaardebelasting

Meerwaardebelasting

Wordt de vrijstelling van € 10.000 automatisch toegepast? +

Nee: ook als je kiest voor een opt-in, moet je de vrijstelling zelf aanvragen via de aangifte personenbelasting. Er is dus sprake van een voorfinanciering: je betaalt eerst te veel, en krijgt de vrijstelling pas na de afrekening terug.

Geldt de meerwaardebelasting ook voor je vennootschap? +

Neen, de meerwaardebelasting viseert natuurlijke personen en rechtspersonen in de rechtspersonenbelasting, zoals vzw's en stichtingen. Vennootschappen zijn onderworpen aan de vennootschapsbelasting, waar andere regimes gelden.

Hoe werkt het regime van aanmerkelijk belang? +

Wie meer dan 20% van de aandelen bezit, valt onder het regime van aanmerkelijk belang. Meer daarover kun je lezen in ons blogartikel over de meerwaardebelasting.

Hoe bepaal ik de waarde van mijn onderneming? +

Beursgenoteerde ondernemingen hanteren de beurswaarde op 31/12/2025.

Niet-beursgenoteerde ondernemingen nemen diezelfde datum als 'fotomoment', maar mogen voor de waardering verschillende methodes gebruiken. Lees meer in ons blogartikel over de meerwaardebelasting.

Hoe worden interne meerwaarden belast? +

Voor interne meerwaarden is geen vrijstelling voorzien. Zulke constructies vragen een zorgvuldige planning om verrassingen te vermijden.

Twee personen bespreken financiële documenten en grafieken aan een vergadertafel in een kantooromgeving.

Hulp nodig bij de meerwaardebelasting?

Wil je zeker weten welke optie het beste is voor jou? Heb je andere vragen over de meerwaardebelasting? Of wil je graag je onderneming laten waarderen in het kader van een toekomstige overdracht?

Interessante inzichten en adviezen

Alle inzichten
Luchtfoto van een bedrijfsterrein met een groot wit magazijn, parkeerplaatsen met auto’s, een vrachtwagen bij de laadruimte en enkele kantoorgebouwen naast een weg.

Accountancy Audit Tax

Ben jij nog 'klein' of word je straks 'groot'? Groottecriteria vennootschappen 2026

De groottecriteria voor vennootschappen zijn niet zomaar richtlijnen: ze bepalen je rapporteringsverplichtingen, de benoeming van een commissaris en zelfs je administratieve lasten. Het is dus belangrijk om deze criteria elk jaar eens onder de loep te nemen en er zeker van te zijn dat je deze drempels niet overschrijdt. Hoe je dat doet, lees je hieronder!

19 augustus 2026 2 minuten
Twee personen bespreken financiële documenten en grafieken aan een vergadertafel in een kantooromgeving.

Accountancy Corporate Finance Legal Tax

De meerwaardebelasting voor ondernemers

Op 3 april 2026 stemde de Belgische Kamer de meerwaardebelasting. Een van de meest felbesproken maatregelen van de Regering-De Wever I kent daarmee haar finale uitwerking. Toch blijven ondernemers achter met vragen. We beantwoorden de belangrijkste!

7 juli 2026 2 minuten
Fiscaalvriendelijk geschenk op een kantoortafel

Tax Accountancy

Zo geef je fiscaalvriendelijk een geschenk aan je medewerkers

Veel ondernemers geven hun medewerkers een geschenk voor speciale gelegenheden zoals Kerstmis of verjaardagen. Hou daarbij echter rekening met de geldende fiscale regels. Anders loop je niet alleen een fiscaal voordeel mis, maar loop je het risico dat het geschenk gezien wordt als loon en ook zo belast wordt.

15 december 2025 2 minuten

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Wij blijven nieuwe verhalen schrijven en onze expertise delen. Wil je dat vers van de pers? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ik wil graag nieuws van VGD ontvangen in de toekomst
Ik ga akkoord met de privacy policy.* 
Ik ben op de hoogte van de privacy policy 

Contacteer onze experten

Alle uitdagingen binnen je onderneming verdienen een oplossing op maat. Neem contact met ons op en we brengen je in contact met de juiste expert.