Accountancy Tax

Verhoging maaltijdcheques 2026: zo werkt het

Vanaf 1 januari 2026 stijgt het maximumbedrag voor maaltijdcheques van € 8 naar € 10 per werkdag. Een mooie manier om fiscaalvriendelijk een extra financiële beloning te voorzien voor je medewerkers én jezelf als bedrijfsleider. Maar let op: de verhoging gebeurt niet automatisch. Wat moet je weten en doen?

4 december 2025 1 minuut
Persoon met een winkelkar in de supermarkt

Wat verandert er in 2026 aan de maaltijdcheques? #

De maximale waarde van een maaltijdcheque stijgt van € 8 naar € 10 per gewerkte dag. Dat besliste de federale regering in het zomerakkoord van 2025. De werkgeversbijdrage mag vanaf 2026 oplopen tot € 8,91. De werknemersbijdrage blijft op minimum € 1,09. Het (para)fiscaal voordeel blijft eveneens behouden: maaltijdcheques zijn vrijgesteld van belastingen en sociale bijdragen, zolang aan de wettelijke voorwaarden wordt voldaan. De verhoging betekent voor je medewerkers dan ook een netto voordeel dat kan oplopen tot € 40 per maand.

Let wel: je bent geenszins verplicht om de verhoging (volledig) door te voeren, tenzij dat verplicht is via een paritair comité. Je kan ook kiezen om de verhoging niet, gedeeltelijk of pas later in te voeren. Uiteraard blijft het voor jou een extra kost, en dus ook een extra financiële inspanning voor jou als werkgever. Bekijk het dus zeker in het kader van het bredere loonpakket om de impact op de cijfers van je onderneming te bepalen.

Hoe voer je de verhoging van maaltijdcheques in 2026 in?  #

De verhoging van de maaltijdcheques is dus een interessante manier om je medewerkers (of jezelf als bedrijfsleider) een extra vergoeding te geven zonder je loonkost drastisch te verhogen. Het is echter essentieel dat je de verhoging formeel vastlegt. Afhankelijk van je situatie kan dat via een collectieve arbeidsovereenkomst of een bijlage bij de arbeidsovereenkomst.

Kan je de maaltijdcheques in 2026 ook verhogen voor bedrijfsleiders? #

Ook jij als bedrijfsleider kan je maaltijdcheques verhogen, maar dan moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Je moet een schriftelijke overeenkomst sluiten tussen jezelf en je vennootschap over de toekenning van de maaltijdcheques.
  • Je mag de maaltijdcheques niet combineren met een vergoeding voor kosten eigen aan de werkgever (KEW) voor dezelfde maaltijdkosten.
  • De waarde die je jezelf toekent mag niet hoger zijn dan de waarde voor je medewerkers.

Een goede analyse van je loonpakket als bedrijfsleider is dus cruciaal om te bekijken of je gebruik kan maken van de verhoogde maaltijdcheques.

Op zoek naar een partner die de sociaaljuridische, financiële en fiscale aspecten regelt?

Onze experten bekijken jouw situatie vanuit een multidisciplinaire kennis om ervoor te zorgen dat je de verhoging zorgeloos kan invoeren voor je medewerkers of jezelf.

Interessante inzichten en adviezen

Alle inzichten
Luchtfoto van een bedrijfsterrein met een groot wit magazijn, parkeerplaatsen met auto’s, een vrachtwagen bij de laadruimte en enkele kantoorgebouwen naast een weg.

Accountancy Audit Tax

Ben jij nog 'klein' of word je straks 'groot'? Groottecriteria vennootschappen 2026

De groottecriteria voor vennootschappen zijn niet zomaar richtlijnen: ze bepalen je rapporteringsverplichtingen, de benoeming van een commissaris en zelfs je administratieve lasten. Het is dus belangrijk om deze criteria elk jaar eens onder de loep te nemen en er zeker van te zijn dat je deze drempels niet overschrijdt. Hoe je dat doet, lees je hieronder!

19 augustus 2026 2 minuten
Centenindex

HR Advisory Tax

Wat verandert er met de centenindex?

De centenindex kreeg eind mei 2026 groen licht van de Regering-De Wever I. De centenindex is een tijdelijke maatregel die de automatische indexering van hogere lonen en uitkeringen beperkt. Voor ondernemers kan dat een tijdelijke rem zetten op de stijging van de loonkosten, al verdwijnt een deel van dat voordeel via een bijkomende werkgeversbijdrage.

22 juli 2026 3 minuten
Twee personen bespreken financiële documenten en grafieken aan een vergadertafel in een kantooromgeving.

Accountancy Corporate Finance Legal Tax

De meerwaardebelasting voor ondernemers

Op 3 april 2026 stemde de Belgische Kamer de meerwaardebelasting. Een van de meest felbesproken maatregelen van de Regering-De Wever I kent daarmee haar finale uitwerking. Toch blijven ondernemers achter met vragen. We beantwoorden de belangrijkste!

7 juli 2026 2 minuten

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Wij blijven nieuwe verhalen schrijven en onze expertise delen. Wil je dat vers van de pers? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ik wil graag nieuws van VGD ontvangen in de toekomst
Ik ga akkoord met de privacy policy.* 
Ik ben op de hoogte van de privacy policy 

Contacteer onze experten

Alle uitdagingen binnen je onderneming verdienen een oplossing op maat. Neem contact met ons op en we brengen je in contact met de juiste expert.