Hulp nodig bij het toepassen van de investeringsaftrek?
Heb je hier nog vragen over of wens je meer info? Contacteer gerust een van onze Tax-adviseurs.
De investeringsaftrek is sinds 1 januari 2025 grondig hervormd. Sindsdien zijn er nog maar drie categorieën, elk met eigen tarieven en voorwaarden. We lijsten ze voor je op.
Dit artikel werd het laatst geüpdatet op 17 juni 2026.
De investeringsaftrek is enkel van toepassing op nieuw afschrijfbare materiële en/of immateriële vaste activa die in België voor beroepsdoeleinden gebruikt worden. Per investering kan je slechts één type investeringsaftrek toepassen. De percentages worden, in tegenstelling tot vóór 2025, niet meer geïndexeerd. Ten slotte is ieder type investeringsaftrek voortaan onbeperkt overdraagbaar (in zowel de personen- als de vennootschapsbelasting).
We geven je graag een voorbeeld van het toepassingsgebied van de drie categorieën in de investeringsaftrek en de bijhorende formaliteiten.
De basisaftrek is vastgesteld op 10% (voorheen 8%), of 20% voor specifieke investeringen in digitale vaste activa. Deze aftrek is uitsluitend van toepassing voor zelfstandigen en kleine vennootschappen. Voor deze investeringsaftrek moet je geen attest aanvragen.
Voor het claimen van de verhoogde investeringsaftrek van 20% voor investeringen in digitale vaste activa is het wel belangrijk dat de leverancier op de factuur (of in bijlage) garandeert dat de goederen/diensten die geleverd worden in aanmerking komen voor de toepassing van de investeringsaftrek voor digitale vaste activa. Deze factuur/facturen moeten ter beschikking worden gehouden van de fiscus.
De technologie-aftrek bedraagt 13,5% voor investeringen in octrooien en milieuvriendelijke O&O-investeringen (Onderzoek & Ontwikkeling). Kies je voor een gespreide opname, dan geniet je van een verhoogd tarief van 20,5%. Deze optie geldt echter enkel voor O&O-investeringen. De investeringen in O&O betreffen activa die worden aangewend ter bevordering van O&O van nieuwe producten en toekomstgerichte technologieën zonder negatieve impact op het leefmilieu.
Voor octrooien moeten de volgende zaken ter beschikking van de administratie worden gehouden:
een kopie van het contract tot verwerving, en
het bewijs dat het octrooi nooit eerder in België voor andere beroepsdoeleinden werd gebruikt.
Het milieuvriendelijke karakter van de O&O-investeringen moet worden aangetoond via een attest, dat je moet aanvragen via de website van het Departement Omgeving (Vlaamse Overheid). Er is geen expliciete deadline voorzien, maar het attest moet verplicht als bijlage toegevoegd worden aan de aangifte vennootschapsbelasting (deadline 30 september 2026). Je stelt de aanvraag dus best niet te lang uit.
Heeft je vennootschap een zetel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of het Waals Gewest? Dan geldt wél een strikte deadline: het attest moet worden aangevraagd binnen drie maanden na het einde van het boekjaar.
Het tarief voor de verhoogde thematische aftrek bedraagt 30% voor grote ondernemingen en 40% voor zelfstandigen en kleine vennootschappen. Vanaf aanslagjaar 2027 wordt het tarief geharmoniseerd naar 40% voor alle vennootschappen. De verhoogde thematische aftrek is ook mogelijk voor activa waarvoor een gewestelijke steun werd aangevraagd.
De thematische aftrek is van toepassing op investeringen die zijn opgenomen in een van de vier gepubliceerde investeringslijsten:
Lijst I: Efficiënt energieverbruik en hernieuwbare energie
Lijst II: Koolstofemissievrij vervoer
Lijst III: Milieuvriendelijke investeringen
Lijst IV: Ondersteunende digitale investeringen die gerelateerd zijn aan de drie bovenstaande categorieën
Lijst IV met betrekking tot de ondersteunende digitale investeringen is op heden nog niet beschikbaar.
Bovendien zal er nog een interpretatienota gepubliceerd worden met meer toelichting inzake de investeringslijsten en de voorwaarden. Daarnaast zullen de lijsten elke drie jaar geüpdatet worden.
Voor investeringen onder de lijst “Investeringen in efficiënt energieverbruik en hernieuwbare energie”, gelden bijkomende voorwaarden. Voor grote ondernemingen mogen deze investeringen geen interne rentevoet (IRR) hebben die hoger is dan 13%. Daarnaast worden investeringen die betrekking hebben op vaste activa met een terugverdientijd van minder dan 3 jaar ook uitgesloten. Voor de andere drie lijsten gelden geen bijkomende voorwaarden, al kan voor bepaalde investeringen een energiestudie of -audit vereist zijn.
Net zoals bij de technologie-aftrek is een attest van het bevoegde gewest vereist voor elke kwalificerende investering. Voor bepaalde investeringslijsten binnen de thematische investeringsaftrek is het nog onduidelijk hoe de aanvraag precies moet worden ingediend. Op heden kunnen er enkel attesten worden aangevraagd voor investeringen in energiebesparing en hernieuwbare energie (lijst I, online bij VEKA) en voor investeringen in koolstofemissievrij vervoer (binnen bepaalde groepen van lijst II, bij de FOD Mobiliteit en Vervoer).
In principe geldt de aanvraagtermijn van drie maanden na afsluiting van het boekjaar. In een ontwerptekst wordt voorzien in een tijdelijke verlenging van deze termijn tot eind 2026 begin 2027 (6 maanden na publicatie van het samenwerkingsakkoord tussen de gewesten en de federale overheid). Dit zou impliceren dat de deadline voor de aanvraag van het attest (eind 2026 – begin 2027) later zal zijn dan de deadline voor de indiening van de aangifte vennootschapsbelasting (30 september 2026). Momenteel wordt er voorgelegd (al is er nog definitieve goedkeuring vereist) dat het voor investeringen, verkregen of tot stand gebracht tot en met 31 december 2026, in principe mogelijk zal zijn om de investeringsaftrek al te claimen in de aangifte zonder attest. Als het attest uiteindelijk niet of slechts gedeeltelijk wordt afgeleverd, moet dan de teveel toegepaste investeringsaftrek gecorrigeerd worden in de aangifte vennootschapsbelasting van het volgende aanslagjaar.
Heb je hier nog vragen over of wens je meer info? Contacteer gerust een van onze Tax-adviseurs.
De groottecriteria voor vennootschappen zijn niet zomaar richtlijnen: ze bepalen je rapporteringsverplichtingen, de benoeming van een commissaris en zelfs je administratieve lasten. Het is dus belangrijk om deze criteria elk jaar eens onder de loep te nemen en er zeker van te zijn dat je deze drempels niet overschrijdt. Hoe je dat doet, lees je hieronder!
Specifieke transfer pricing-documentatie is in België verplicht voor ondernemingen die deel uitmaken van een multinationale groep en bepaalde (financiële) drempels overschrijden. Vanaf boekjaar 2025 gelden er nieuwe, strengere regels in België. Als onderneming is tijdig schakelen om te anticiperen op deze wijzigingen dus een must. Om je alvast vooruit te helpen, lijsten we de belangrijkste veranderingen voor je op. Laatste update: januari 2026.
Veel jongeren verdienen bij met een studentenjob. Dat levert hen vaak een mooi extra bedrag op, maar hoe zit het met de belastingregels? Veel ouders vragen zich af of hun zoon of dochter nog fiscaal ten laste blijft als hij of zij als student werkt. Het antwoord ligt onder andere bij de nettobestaansmiddelen en leggen we je graag uit!
Wij blijven nieuwe verhalen schrijven en onze expertise delen. Wil je dat vers van de pers? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Alle uitdagingen binnen je onderneming verdienen een oplossing op maat. Neem contact met ons op en we brengen je in contact met de juiste expert.