Kun jij gebruik maken van de vrijstelling?
Laat onze experten het voor je bekijken. Zelfs met een beperkt aantal medewerkers kan de vrijstelling het verschil maken in je financiële draagkracht.
De vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing kan je loonkosten aanzienlijk verlagen. Afhankelijk van je situatie kan je een deel van de ingehouden bedrijfsvoorheffing op het loon van je medewerkers behouden. Het financiële voordeel kan maand na maand oplopen, maar de voorwaarden zijn strikt en moeten blijvend worden opgevolgd. In dit artikel ontdek je welke vrijstellingen het vaakst voorkomen, waar de belangrijkste aandachtspunten liggen en welke veranderingen eraan komen.
Als werkgever houd je elke maand bedrijfsvoorheffing (BV) in op het loon van je werknemers en stort je die door aan de fiscus. In bepaalde gevallen mag je een deel van dat bedrag houden. De overheid gebruikt die maatregel om bepaalde activiteiten te stimuleren, zoals innovatie, ploegenwerk of de groei van jonge ondernemingen.
Opgelet: het nettoloon en de belastingpositie van je medewerker blijft gelijk (m.u.v. overuren). Het voordeel komt volledig bij jou als werkgever, waardoor jouw loonkost in de praktijk daalt.
Er bestaan verschillende soorten vrijstellingen, gaande van breed toegankelijk (denk bv. aan de vrijstelling voor starters of overwerk) tot bijzonder specifiek (zoals voor de zeevisserij of de sportsector). In de praktijk zien wij volgende vrijstellingen het vaakst terug.
Vrijstelling | Percentage | Kernvoorwaarde |
Startende onderneming | 10% of 20% | Kleine of microvennootschap, maximaal 48 maanden in de KBO |
Onderzoek en ontwikkeling | 80% | Gekwalificeerde onderzoekers, project vooraf aangemeld bij BELSPO |
Ploegen- en nachtarbeid | 22,8% (volcontinu 25%) | Minstens een derde van de arbeidstijd in ploegen of 's nachts, met premie |
Overuren | 32,19% of 41,25% | Overuren met wettelijke toeslag, maximaal 180 uur per jaar |
Steunzone | 25% | Extra jobs door een investering in een erkende steunzone |
Startende ondernemingen kunnen van de BV-vrijstelling genieten als ze:
Actief zijn in de privésector en het personeel werkzaam is onder een arbeidsovereenkomst.
Voldoen aan de definitie van kleine vennootschap of microvennootschap.
Maximaal 48 maanden ingeschreven zijn in de KBO, te tellen vanaf de eerste dag van de maand volgend op de inschrijving.
Voor kleine vennootschappen bedraagt de vrijstelling 10%. Voor microvennootschappen bedraagt de vrijstelling zelfs 20%.
Ondernemingen die aan onderzoek en ontwikkeling doen, mogen tot 80% van de bedrijfsvoorheffing houden op het loon van onderzoekers met een erkend bachelor-, master- of doctordiploma binnen specifieke sectoren. De korting geldt enkel voor de werkelijke tijd besteed aan O&O-prestaties die beantwoorden aan specifieke, wettelijk vastgelegde richtlijnen.
Cruciaal is dat je het project aanmeldt bij BELSPO vóór het van start gaat.
Voor onderzoekers met een bachelordiploma geldt een plafond t.o.v. de vrijstelling genoten door masters. Kwalificeer je als Young Innovative company (YIC) dan mag je de 80% vrijstelling ook toepassen op het technisch en ondersteunend personeel dat aan O&O doet.
Werken je medewerkers ’s nachts, in ploegen of volcontinu? Ook dan kun je een deel van de bedrijfsvoorheffing op het loon van deze medewerkers inhouden. De vrijstelling kan oplopen tot 25% van het totale belastbare loon mits aan specifieke wettelijke voorwaarden wordt voldaan.
Voor ploegenarbeid is onder meer vereist dat werknemers in minstens twee opeenvolgende ploegen werken die hetzelfde werk verrichten. Voor werken in onroerende staat (bouwsector) volstaat werken in ploegen van minstens twee personen op werven, waarbij ook complementair werk mogelijk is.
Voor nachtarbeid komen enkel prestaties die wettelijk als nachtarbeid kwalificeren in aanmerking. Bij volcontinuarbeid moet een continue bezetting worden verzekerd via minstens vier opeenvolgende ploegen.
Daarnaast gelden algemene voorwaarden, waaronder een minimale ploegen- of nachtpremie (of een minimum uurloon in de bouwsector) en de vereiste dat de betrokken werknemer minstens één derde van zijn arbeidstijd in het betreffende arbeidsregime presteert. Het is bijgevolg van belang om periodiek te verifiëren dat aan alle toepasselijke voorwaarden voor de vrijstelling is voldaan.
Let wel: de vrijstellingen voor nacht-, ploegen- en volcontinu-arbeid kunnen niet gecumuleerd worden.
Creëer je extra jobs door te investeren in materieel vast actief in een erkende steunzone? Dan mag je voor die nieuwe arbeidsplaatsen twee jaar lang 25% genieten van de vrijstelling bedrijfsvoorheffing. Je moet de jobs wel minstens drie jaar behouden als kmo, of vijf jaar als grote onderneming. Er wordt vaak gedacht dat steunzones enkel afgelegen regio’s in Vlaanderen zijn, maar dankzij de nieuwe afbakening van 2024 liggen vrijwel alle bedrijventerreinen in Vlaanderen binnen een steunzone. Ook voor interim personeel kan je genieten van deze vrijstelling.
Je kan deze vrijstelling alleen gebruiken voor overuren waarvoor het (minimum) wettelijk overloon (20%, 50% of 100%) verschuldigd is. De vrijstelling hangt af van het percentage wettelijke toeslag:
Bij een toeslag van 20% mag je 32,19% van het bruto-uurloon houden,
Bij een toeslag van50% of 100% mag je 41,25% van het bruto-uurloon houden.
Sinds 2026 komen maximaal 180 overuren per werknemer per jaar in aanmerking. In de horeca is dat 360 uur en voor wegen- en spoorwegwerken 280 uur. Bij deze vrijstelling krijgt ook je werknemer een fiscaal voordeel.
Sinds 1 april 2026 kan je werknemers tot 360 vrijwillige overuren per kalenderjaar laten presteren. Van deze 360 vrijwillige overuren kunnen maximaal 240 uren zonder overloon, socialezekerheidsbijdragen of belastingen worden gepresteerd. Deze uren worden bruto = netto uitbetaald. Om van deze regeling gebruik te maken, moet je vooraf een schriftelijk akkoord sluiten met je werknemer.
Stel: een jonge microvennootschap heeft drie werknemers die elk € 4 000 bruto per maand verdienen. Stel dat er op elk loon € 1 000 bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden (een vereenvoudigd bedrag). Met een vrijstelling van 20% moet deze vennootschap van de € 3 000 maar € 2 400 bedrijfsvoorheffing door te storten en houdt dus € 600 per maand extra over.
Dat lijkt bescheiden, maar startende ondernemingen mogen de vrijstelling tot 48 maanden toepassen. Over die hele periode gaat het om € 28 800. Dat is geld waarmee je een extra aanwerving, een investering of financiële ademruimte mee kunt realiseren.
Door de besparingsmaatregelingen veranderen de percentages vanaf 1 januari 2027. De Programmawet van 30 mei 2026 voert een correctiefactor in voor alle vrijstellingen: 97% in 2027, 93,35% in 2028 en 95,9% vanaf 2029. Volgens het begrotingsakkoord leek die beperking tijdelijk, maar de wet koppelt aan de factor van 2029 geen einddatum.
Gebruik je de vrijstelling voor ploegenarbeid? Houd dan ook eind 2026 in het oog. Dan loopt de overgangsregeling "ploegenarbeid-bis" af. Die regeling hield ploegenstelsels aan boord die niet voldoen aan de strikte voorwaarde dat ploegen hetzelfde werk in dezelfde omvang uitvoeren. Er wordt verwacht dat deze regeling verlengd wordt, maar politieke zekerheid is er niet.
De vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing kan een grote besparing zijn, maar vraagt ook om een sterke administratie. De fiscus controleert namelijk steeds strenger of deze wel correct toegepast worden.
Vermijd dus zeker deze fouten:
Denken dat je sociaal secretariaat sowieso de voorwaarden controleert. Je sociaal secretariaat verwerkt in eerste instantie de vrijstelling in de loonadministratie op basis van de informatie die je als onderneming aanlevert. Dat de vrijstelling op de loonattesten is opgenomen, betekent dus niet automatisch dat aan alle wettelijke voorwaarden is voldaan. Bij een fiscale controle blijf je als werkgever zelf verantwoordelijk voor de correcte toepassing en onderbouwing. Breng zeker in kaart wie er voor jouw organisatie verantwoordelijk is voor de opvolging van de voorwaarden.
Ervan uitgaan dat je er elk jaar opnieuw recht op hebt. De voorwaarden moeten elk jaar opnieuw vervuld zijn en dat gedurende de volledige periode. Ook overnames, veranderingen van CAO, verandering in activiteiten, enz. kunnen een impact hebben op de voorwaarden van de genoten vrijstelling.
Kleine maar cruciale voorwaarden over het hoofd zien. Zelfs een ogenschijnlijk klein verschil kan je de volledige vrijstelling kosten. Krijgt de vroege ploeg bijvoorbeeld geen ploegenpremie, terwijl de late ploeg die wel ontvangt? Dan komt het volledige ploegenstelsel niet in aanmerking.
Laat onze experten het voor je bekijken. Zelfs met een beperkt aantal medewerkers kan de vrijstelling het verschil maken in je financiële draagkracht.
Veel ondernemers geven hun medewerkers een geschenk voor speciale gelegenheden zoals Kerstmis of verjaardagen. Hou daarbij echter rekening met de geldende fiscale regels. Anders loop je niet alleen een fiscaal voordeel mis, maar loop je het risico dat het geschenk gezien wordt als loon en ook zo belast wordt.
Innovatie en ondernemen gaan hand in hand. De Belgische overheid voorziet dan ook in de nodige ondersteuning voor innovatieve ondernemingen, in de vorm van verschillende subsidiekaders en tal van fiscale steunmaatregelen. Denk jij daarbij meteen aan grote techbedrijven? Lees dan snel verder, want ook jouw onderneming kan hier gebruik van maken! In dit artikel leggen we uit hoe je deze incentives kan gebruiken om innovatie binnen jouw onderneming te boosten.
Veel jongeren verdienen bij met een studentenjob. Dat levert hen vaak een mooi extra bedrag op, maar hoe zit het met de belastingregels? Veel ouders vragen zich af of hun zoon of dochter nog fiscaal ten laste blijft als hij of zij als student werkt. Het antwoord ligt onder andere bij de nettobestaansmiddelen en leggen we je graag uit!
Wij blijven nieuwe verhalen schrijven en onze expertise delen. Wil je dat vers van de pers? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Alle uitdagingen binnen je onderneming verdienen een oplossing op maat. Neem contact met ons op en we brengen je in contact met de juiste expert.