Transfer pricing: wat houdt het in? #
Sinds 2016 worden Belgische ondernemingen die deel uitmaken van een multinationale groep verplicht om specifieke transfer pricing-documentatie op te stellen en voorhanden te hebben. Het gaat onder andere om de zogenaamde Local File en Master File.
Bovendien zijn de Belgische regels strenger dan de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) voorschrijft. Zo heeft België een regelgeving geïmplementeerd waarbij Belgische ondernemingen bepaalde transfer pricing formaliteiten moeten opstellen en indienen van zodra bepaalde (financiële) grenzen zijn overschreden. Sterker nog: in boekjaar 2025 zijn de regels hieromtrent verder uitgebreid en aangescherpt.
Allereerst is het indienen van een Local File Form (275 LF) verplicht voor Belgische ondernemingen die deel uitmaken van een multinationale groep én op standalone basis één van deze drie grenzen overschrijdt:
Meer dan € 50 miljoen aan bedrijfsopbrengsten en financiële opbrengsten (samengeteld).
Een balanstotaal van meer dan € 1 miljard.
Meer dan 100 voltijdse medewerkers.
Daarnaast is ook het indienen van Master File Form (275 MF) verplicht van zodra één van de drie grenzen op standalone basis is overschreden.
Als de geconsolideerde opbrengst meer dan € 750 miljoen bedraagt, komt daar tot slot ook nog een landenrapport (275 CBC) en CbC notificatie (275 CBC NOT) bij.
Wie die regels niet naleeft, kan een boete krijgen of loopt een sterk verhoogd auditrisico.
Wat is er concreet veranderd in boekjaar 2025? #
Sinds boekjaar 2025 moeten ondernemingen uitgebreidere documentatie aanleveren.
In de Local File Form moeten alle grensoverschrijdende transacties uitgesplitst worden per land. Hiervoor mochten deze nog als één gecombineerd totaal worden opgenomen. De verplichting om in bepaalde gevallen alle onderliggende documenten bij te voegen als bijlage (intragroepsovereenkomsten, TP-studies en benchmarking studies), waarvan eerder sprake was, werd door het koninklijk besluit van 7 december teruggedraaid.
In de Master File Form moeten dan weer meer gedetailleerd supply chain- en functionele analyses opgenomen worden, alsook een DEMPE-analyse met betrekking tot immateriële vaste activa en een meer uitgebreide onderbouwing bij intragroepsfinanciering.
Wat betreft de CbC -notificatie zal je verplicht moeten aangeven of het gaat om een eerste notificatie, wijziging of beëindiging van de verplichting.
Technische wijzigingen en uitstel 275.LF #
Naast de inhoudelijke wijzigingen is ook het technische indieningsproces aangepast. De FOD Financiën publiceerde op 2 september 2026 het definitieve XSD-schema voor het vernieuwde Local File Form. Local Files voor boekjaren die starten op of na 1 januari 2025 kunnen sindsdien via MyMinfin worden ingediend volgens dat nieuwe schema.
Het oude XML-schema wordt niet langer aanvaard en de oude XML Creator werd gedeactiveerd. Ondernemingen of dienstverleners die zelf XML-bestanden genereren, moeten daarom controleren of hun systemen en exports aan het nieuwe schema voldoen.
Daarom wordt ook de deadline voor de indiening van het formulier 275 uitgesteld naar 10 november. Een aangifte in de vennootschapsbelasting (ven-aangifte) of belasting van niet-inwoners-vennootschappen (BNI-ven-aangifte) die tijdig wordt ingediend, wordt niet als onvolledig beschouwd enkel omdat het Local File Form op dat moment nog ontbreekt. Er wordt evenmin een boete of belastingverhoging toegepast wanneer 275.LF uiterlijk op 10 november 2026 afzonderlijk wordt ingediend.
Het uitstel geldt énkel voor het formulier 275.LF. De andere deadlines blijven ongewijzigd.
Wat moet je doen als CFO #
De eerste verplichte indieningen op basis van de nieuwe regelgeving vallen al in 2026. Het is dus cruciaal om je tijdig voor te bereiden om onnodige boetes of fiscale controles te vermijden.